Moderné média
V honbe za originalitou sa dnes umelci obracajú takmer ku každému dostupnému komunikačnému prostriedku vrátane fotografie, blikajúcich neónových symbolov, filmu i videa.
V 70. rokoch 20. stor. boli populárne živé performancie, v mnohých prípadoch sa umelcov život a jeho aktivity prezentujú ako umelecké dielo. Iní zasa svojím dielom priťahujú pozornosť na náš vzťah k životnému prostrediu.
Fotografia
Kým maliari skúmali toto nové médium - často bez priznania istej pozdĺžnosti voči nej - umelecký svet prijal fotografiu ako menej významnú
umeleckú formu.
V 20. stor. získala vyššie postavenie vďaka žurnalistike a fotografiám obľúbených námetov krajiny Edwarda Westona a Ansela Adamsa. Umelci ako Man Ray zatiaľ využívali fotografické postupy experimentálnejšie. Medzi súčasných umelcov úspešných v tejto oblasti patrí Nemec Andreas Gursky, ktorý používa film veľkého formátu a vyrába digitálne fotografie veľkých rozmerov. Celkom opačne postupuje Američan Nan Goldin, ktorý používa fotoaparát v štýle intímnej fotožurnalistiky.
Video umenie
Vzniklo z umeleckého filmu, ktorý využíval 16- a 8-milimetrové formáty, najmä zásluhou ateliéru Andy Warhol´s Factory v 60. rokoch 20. stor.
Video sa používa na dokumentovanie značnej časti diel, ktoré sa zakladajú na perfomácii. Významným predstaviteľom video umenia je v posledných rokoch Američan Bill Viola, ktorý tvorí videoinštalácie - niektoré sú úplné enviromenty, ktoré zainteresujú diváka nielen obrazom, ale i zvukom - , videokazety, zvukové enviromenty a perfomancie elektronickej hudby.
Performancia
Jej korene sú v inscenovaných podujatiach dadaistov a surrealistov v 20. rokoch 20. storočia. Roku 1961 predstavil francúzsky umelec Yves Klein tri nahé modelky natreté farbou, ktorú sám namiešal a nechal si ju patentovať ako Medzinárodnú Kleinovú modrú. Modelky podľa jeho pokynov odtlačili telá na biely papier.
Performancia na rozdiel od divadelného predstavenia nezávisí od príbehu, ale podnecuje obecenstvo, aby spochybňovalo svoje domnienky o živote, politike sociálnych či psychologických vzťahoch.
Land art, Umenie v krajine
V 60. rokoch 20. stor. skupina amerických umelcov, ako Robert Smithson chcela zvýšiť úroveň vnímania nášho vzťahu s prírodou zasahovaním do jej prostredia výtvormi provokujúcimi myslenie. Najvýraznejším zásahom sú monumentálne projekty Christa a Jeanne Claudovcov - pokrývky rozľahlých pásov vodných plôch okolo krajinných útvarov, rovnako pôsobivé ako Veľký čínsky múr a Christove urbanistické projekty "obaľovania" budov.
Pri úspechu land art zohráva fotografia zásadnú úlohu, lebo toto médium je často jediným pretrvávajúcim záznamom o umeleckom diele, akým sú napr. čiary vytvorené Richardom Longom na vzdialených územiach.